Ratikkalinja
Raitiovaunuko Vantaalle!
Hanke maksaisi yli 393 miljoonaa euroa. Mistä raitiolinja kulkisi, Helsingin Mellunmäen metroasemalta alkaisi, kulkisi tästä Vantaan puolelle. Länsimäkeen josta matka jatkuisi Hakunilaan. Raitiolinja suuntaisi sieltä Tikkurilaan, keskustan kautta Viertolaa. Viertolasta matka jatkuisi Koivuhakaan. Koivuhaasta matka kääntyisi Jumbon kauppakeskukselle ja edelleen Aviapoliksen rautatieasemalle. Sieltä matka jatkuisi vielä läntiseen päätepysäkkiin Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Pysäkkejä tällä raitolinjalla olisi 26. Linja olisi myös yli 19kilometriä pitkä, josta 500 metriä olisi Helsingin puolella. Liikennöintiaika: 04:30-01:30. Huippunopeus olisi: 70km/h Ratikkalinja kulki samalla linjalla kuin bussilinja 562, sekä syksyllä 2021 bussilinja 570. Joka on täysin sähkönivelbussi! Mutta miksi raitiolinja pitäisi Vantaalle rakentaa?-Ratikan reitti ja sen 26 pysäkkiparia muodostavat Vantaan kehityskäytävän, joka houkuttelee uutta asuntorakentamista ja palveluja korkeatasoisen joukkoliikenneyhteyden ympärille.- Ratikkalinja pysyisi aikataulussa, koska se kulkisi omalla kaistalla lähes kokoajan.- Joukkoliikenteen sujuvuus olisi parempaa Vantaalla sekä päästöt vähenisi älyttömän paljon. Tässä teille pieni tieto isku kuinka paljon henkilö-auto, linja-auto sekä raitovaunu kuluttaa hiilidioksidia yhdeltä kilometriltä. Raitiovaunu 0.042Henkilö-auto 0.11Linja-auto 0.069Tässä olivat pienesti kaikki hyödyt. Vantaan raitolinjaa aletaan rankentaa 2024-2028